Binnen verkooptrainingen worden technieken genoemd die van belang kunnen zijn om een succesvolle verkoper te kunnen worden. Zo is daar de term spiegelen. Kort gezegd komt het erop neer dat je je houding, je gedrag en je woorden spiegelt aan je gesprekspartner. Je beweegt je zoals de klant doet, gebruikt woorden die hij zegt en toont gedrag dat hij herkent.
Aan de ene kant is dit een mooie tool want je verplaatst je in de klant. Maar tegelijk betekent dit dat wanneer jij je constant spiegelt jij jezelf wellicht geweld aan doet. Als je doorslaat in deze verkooptechniek is het blijkbaar noodzakelijk dat jij jezelf wegcijfert en het spiegelen inzet om een deal te doen. Of jezelf op die manier wegcijferen wenselijk is is de vraag. Persoonlijk denk ik van niet. Natuurlijk kan je woorden van de klant herhalen waarmee je aangeeft dat je naar hem geluisterd hebt. Sterker nog het helpt jou om je beter in de ander te verplaatsen. Maar het is niet de bedoeling dat jij je in het spiegelen verliest.
Als je weet wie je bent dan kan je uitgaan van je eigen kracht in je verkoopgesprek.
Om te voorkomen dat je jezelf verliest in je verkoopgesprek en te ver opgaat in je klant is het van belang dat je jezelf goed kent. Wie ben je, wat zijn je kernwaarden en hoe wil ik bij de ander overkomen. Als je weet wie je bent dan kan je uitgaan van je eigen kracht in je verkoopgesprek. Als je via je kernwaarden voor jezelf duidelijk hebt waar je voor staat geeft dat vertrouwen wat je zult uitstralen. I.p.v. op de klant te willen gaan lijken door je te spiegelen ga je steeds meer op jezelf lijken. Wanneer je overtuigd van jezelf een verkoopgesprek in gaat zal je succes hebben. Een klant koopt eerder bij iemand die overtuigd is van zijn kunnen dan bij iemand die zich voor zal willen doen als iemand die hij niet is.
Ook leren hoe je meer zelfverzekerd overkomt in je verkoopgesprek?
Het Salescentrum hoort graag waar je uitdagingen hebt en helpt je graag om kernwaarden bij je te ontdekken.
Deel je vraag via ons online formulier.