Het Salescentrum training verkooptraining salestraining

Bij veel autobedrijven lekt geld weg via de verkoop!

Kortingen?

Bij veel autobedrijven lekt geld weg via de verkoop! Niet door hoge korting op auto’s maar inefficiënt en incompetent werkende verkoopteams kosten de dealers klauwen vol geld. Dat klinkt nogal als een boute uitspraak maar het is helaas de realiteit van elke dag. Want het beantwoorden van deze vraag: “Hoeveel inspanning gaan verkopers plegen om nieuwe klanten te werven?” , laat een enorme lek zien in de wijze waarop veel autodealers omgaan met de inzet van de verkopers.

Rekensom

Op LinkedIn kon men mee te denken met de vraag over het aantal telefoongesprekken dat een bedrijf nodig zou hebben om de omzet op peil te houden. Dit was de uitgangspositie van de vraagstelling:

Stel merkdealer -x- verkoopt elk jaar 450 nieuwe auto’s.

Hoeveel telefoongesprekken met nieuwe klanten (=prospects) zullen de verkopers per dag nodig hebben om dit aantal jaarlijks te garanderen?

Meer dan 15 telefoontjes per dag is het meest gegeven antwoord. Dat lijkt in eerste instantie correct te zijn. Het meest verrassende is dat 10% geen idee heeft hoeveel inspanning nodig is. Kortom het is duidelijk is dat er geen eenduidig antwoord op deze vraag lijkt te zijn.

Gemiddelde verkopers

Om de rekensom goed te maken moeten een belangrijk feit meegenomen worden. Namelijk, uUit wat voor soort mensen bestaat het verkoopteam? Helaas investeren veel autobedrijven onvoldoende in de kwaliteit van hun salesteams. Hierdoor zijn er vaak grote niveau verschillen te zien binnen deze groep verkopers. Dit is te vaak de verhouding: enkele toppers, veel middenmoters en een aantal die beter zijn in een ander vak.

Uit onderzoek onder verkopers is naar voren gekomen dat 39% van de verkopers zelf aangeeft moeite te hebben met het plegen van acquisitie. Als we er vanuit gaan dat we voor de verkoop van 450 auto's en alles dat daar bij komt kijken een team hebben van 3 personen betekent dit automatisch dat er ieder geval 1 verkoper slecht is in acquisitie plegen. Dat was de verkoper die beter een ander vak kan kiezen maar kan blijven omdat de arbeidsmarkt zo slecht is.

Door deze ene slechte verkoper moeten de andere 2 extra inzet gaan tonen om het aantal gemiste of niet uitgevoerde acquisitie belletjes te compenseren. Zij moeten 66% meer inspanning leveren. Let op 39% betekent dat er dus ook een collega is die het wel aardig kan maar geen uitblinker is. Met andere woorden de topper in dit team wordt gestraft met extra werk doordat de werkgever onkunde binnen het verkoopteam toestaat. De vraag is hoelang deze topverkoper bereidt is extra inspanning te plegen om het werk van zijn collega's te compenseren. En op welk moment hij minder energie gaat geven en zijn level van werken aanpast aan dat van zijn collega's.

Top team

Wanneer een werkgever bereidt is te investeren in personeel door training en coaching kan hij een topteam bouwen. Wanneer een team uit topverkopers bestaat hebben ze namelijk maar 9 acquisitie telefoongesprekken nodig om het gewenste aantal van 450 auto's te realiseren. Het is dus niet de vraag of het slim is in personeel te investeren maar wanneer ga je investeren en voorkom je dat er nog langer geld weg lekt via de de verkoop!

uit onderzoek is namelijk gebleken dat medewerkers meer waardering hebben voor hun werkgever wanneer deze in zijn mensen investeert. Bedrijven die dit doen zien ook een minder groot verloop in arbeidskrachten. Dus werkgevers stop het lek en start met bouwen aan een top team van verkopers!

fact sheet het salescentrum
verkoper, training topverkoper, sales, salestraining, verkooptraining

Wil jij ook een top team bouwen? Laten we afspreken zodat ik in kaart kan brengen wat hiervoor nodig is!

Stuur een berichtje via deze link.

Het Salescentrum training verkooptraining salestraining
Wij ontwikkelen je sales team tot proactieve salesmensen, die goed met klanten verbinden, effectiever en succesvoller werken!
Bouw een team van veerkrachtige sales professionals! Breng hun talenten en ontwikkelgebieden in beeld en sluit daarop aan met persoonsgerichte trainingen of coaching. Borg tenslotte het resultaat!
Links
Socials

Iedereen doet aan Sales 

Copyright © 2024 All Rights Reserved
Made with
by Brovisuals
crossmenu